روزنامه هفت صبح | این روزها برنامه‌نویسان ایرانی سنگر پشت سنگر مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند و توسعه‌دهنده‌های ایرانی به ناچار دنبال روش‌های جایگزین می‌گردند. کار به جایی رسیده که حتی نشانی اینترنتی برخی از کسب‌وکارهای خوشنام ایرانی هم در بستر برخی از شبکه‌های اجتماعی مسدود شده است.

اما از هفته گذشته خبری تندوتیزتر به دست برنامه‌نویسان ایرانی رسید. گیت‌هاب به برنامه‌نویسان ایرانی نامه‌ای ارسال کرد با محتوایی مبنی بر محدود شدن سطح دسترسی‌شان که عملا به معنی پایان همکاری است؛ این اتفاق خیلی زود به موجی خشمگین در بین کاربران ایرانی این خدمات‌دهنده متن‌باز بدل شد. زومیت در همین باره نوشت: گیت‌هاب سرویسی است که به توسعه‌دهندگان امکان ذخیره‌سازی کدهایشان برای پروژه‌های مشارکتی متن باز و شخصی را می‌دهد.

کاربران گیت‌هاب می‌توانند تغییرات کدها را ردگیری کرده یا باگ‌ها را گزارش کنند. براساس گزارش‌‌های اخیر اما گیت‌هاب از هفته گذشته با ارسال ایمیلی به کاربران ایرانی، از مسدودشدن دسترسی آن‌ها به سرویس خود با هدف تبعیت از تحریم‌های اِعمال‌شده از سوی ایالات متحده علیه کشورمان خبر داد. در متن ایمیل ارسالی به کاربران ایرانی گیت‌هاب آمده: «به‌موجب محدودیت‌های مربوط به قوانین تجارت [خارجی] ایالات متحده‌ آمریکا، حساب کاربری شما در گیت‌هاب مسدود شده است. کاربران حساب‌های عادی (غیرسازمانی) تنها برای ارتباطات شخصی خود به سرویس‌های مخازن عمومی گیت‌هاب دسترسی محدودی خواهند داشت.».

ناگفته‌ نماند که چندی پیش گیت‌هاب به تصاحب مایکروسافت درآمد. همین موضوع البته دست‌مایه بسیاری از کاربران خشمگین ایرانی در توئیتر شد تا مایکروسافت را مقصر این اتفاق بدانند و بسیاری خدمات‌دهنده دیگری به نام گیت لب را به عنوان جایگزین معرفی کردند. در این رابطه جادی میرمیرانی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و برنامه‌نویس حرفه‌ای به دیجیاتو گفت: «جامعه اپن سورس احساس کردند که به آنها خیانت شده و زمان کوچ فرا رسیده. انتخاب اول آنها هم گیت لب بود که هم سرویس بهتری ارائه می‌کند و هم برنامه اصلی خودش را به شکل اپن‌سورس (متن باز) ‌منتشر کرده و هر شخص یا شرکتی می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند.»

اما توسعه دهندگان ایرانی با این سؤال مواجه هستند که با انتقال گیت‌لب روی سرورهای گوگل و مسدود شدن ‌‌‌آی‌پی (نشانی اینترنتی)‌ ایران تحت قوانین آمریکا چه باید کرد؟ به سرویس دیگری مهاجرت کنیم؟ به گیت‌هاب برگردیم یا مخزن گیت بومی بسازیم؟ جادی در این رابطه گفت: «ایده اصلی این است که باید از سرویس‌های جهانی استفاده کنیم. اشتباه‌ترین گزینه، تلاش برای راه‌اندازی مخزن گیت بومی است. صرف بودجه و راه‌اندازی گیت‌هاب داخلی (که به گفته جادی به راحتی طی یک روز قابل اجراست) ما را از جامعه جهانی جدا می‌کند.

به عقیده او سرویس‌های معروفی همانند گیت‌هاب، گیت‌لب، بیت‌باکت و غیره در واقع سازوکارهای مشارکت در برنامه نویسی سطح بالا در جهان هستند و به شناخته شدن توسعه‌دهندگان ایرانی در سطح بین‌المللی کمک می‌کنند، به خصوص اینکه مشارکت برنامه‌نویسان ایرانی در حوزه نرم‌افزار آزاد به سطح بسیار خوبی رسیده است. پس در منطقی‌ترین حالت باید دور مخزن جایگزین ایرانی را خط بکشیم، مگر اینکه مانند بحث پیام‌رسان‌های بومی پای بودجه‌های هنگفت و منافع شخصی در بین باشد. به گفته او، برگ برنده توسعه‌دهندگان ایرانی این است که از دنیا عقب نکشند.

تازه‌ترین تحولاتکاربران ویژه - دانش و فناوریرا اینجا بخوانید.