روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | جهان در حال گرمتر شدن است. این خبر کوتاه، شمارش معکوس برای تغییرات مهیب و ترسناکی را آغاز کرده که نقطه پایان آن نابودی محل زندگی بیش از ۸ میلیارد انسان است. متهم اصلی گرم شدن زمین استفاده بی‌رویه و غیر‌مسئولانه از سوخت‌های فسیلی در کشورها، به‌ویژه کشورهای صنعتی است. آمریکا در میان کشورهای جهان، بیشترین سهم را در گرمتر کردن زمین و ایجاد این شرایط خطیر دارد.

امروز پس از انسان‌ها یکی از پرجمعیت‌ترین گونه‌های غیرزنده حاضر بر روی زمین خودروها هستند. آمارها حاکی از آن‌ است که چرخ‌های ۱.۴‌میلیارد خودرو بر روی زمین می‌چرخد و این یعنی به ازای هر ۵.۵ نفر یک خودرو وجود دارد. بدیهی است که پراکندگی خودروها در اقصی نقاط دنیا یکسان نیست. چین با ۲۹۲ میلیون خودرو بیشترین تعداد خودرو در میان کشورهای جهان را در مرزهای خود جای داده است و آمریکا نیز با ۲۶۸ میلیون خودرو در رده دوم قرار دارد.

گفتنی است این آمار به‌طور سالانه در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ هر خانواده آمریکایی حداقل یک خودروی شخصی داشته باشد. سوخت اصلی مصرفی خودروها در آمریکا بنزین است. خودروها به‌طور روزانه ۳۳۷ میلیون گالن معادل با ۱.۲۷۵ میلیارد لیتر بنزین در سراسر آمریکا می‌سوزانند. مرور این اعداد نشان می‌دهد بی‌دلیل نیست که هر روز ۲۵‌درصد از تولیدات نفتی جهان در آمریکا مصرف می‌شود.

مسئله آلودگی هوا یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین مسائلی است که این روزها گریبان تمامی کشورهای جهان را گرفته است. آمریکا نیز این قضیه مستثنا نیست و اکنون در رده بیست و چهارمین کشور جهان از نظر آلودگی هوا قرار دارد. بخش عمده‌ای از آلودگی هوا در آمریکا و نیز سایر کشورها به دلیل آلاینده‌های خارج شده از اگزوز خودروها اعم از شخصی و خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی است.

یک پژوهش علمی معتبر که در ماه مرداد انتشار یافت به ۱۵ کشوری که بیشترین میزان سوخت‌های فسیلی را می‌سوزانند اخطار داد به سرعت مصرف خود را کاهش دهند چرا که با فشاری که این کشورها به جهان تحمیل می‌کنند تا سال ۲۰۴۰ شاهد بروز خشکسالی‌های بی‌رویه، موج‌های شدیدتر گرما، آب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح آب دریاها، طوفان‌های سهمگین و در نهایت از بین رفتن اکوسیستم و زیستگاه میلیاردها انسان، حیوان و گونه‌های گیاهی خواهیم بود.

آمریکا در صدر این ۱۵ کشور قرار دارد. نکته در خور توجه این است که مطالعات و بررسی برنامه‌های اقتصادی این ۱۵ کشور تا سال ۲۰۴۰ نشان می‌دهد که به‌رغم این هشدارها و مخاطراتی که ادامه این رفتار برای حیات بر روی زمین به‌دنبال دارد، هدف‌گذاری تمامی کشورها مبتنی بر افزایش میزان مصرف سوخت‌های فسیلی اعم از نفت، گاز و ذغال‌سنگ است.

جو بایدن در ابتدای ریاست‌جمهوری خود وعده داد طرحی را به تصویب برساند که به‌دنبال آن زیرساخت‌های فرسوده آمریکا را بازسازی کند. در این طرح ۱۷۴ میلیارد دلار به تولید ناوگان حمل و نقل عمومی برقی و سبز اختصاص یافته بود. همچنین قرار بود که دولت ۵۰۰ هزار جایگاه جهت شارژ خودروهای برقی و ناوگان حمل و نقل عمومی سبز در سراسر کشور ایجاد کند. به‌علاوه بر اساس این طرح ۱۱۵ میلیارد دلار به ساخت پل‌ها و جاده‌های جدید اختصاص پیدا می‌کرد.

همچنین ۸۵ میلیارد دلار به تعمیر جاده‌ها و پل‌های فعلی و ۲۰ میلیارد دلار نیز به افزایش ایمنی جاده‌ها تعلق می‌گرفت. سهم خطوط ریلی از این طرح ۸۰، سهم فرودگاه‌ها ۲۵ و سهم اتوبان‌های جدید ۱۰۰ میلیارد دلار بود. به علاوه ۱۷ میلیارد دلار نیز به منظور بازسازی لوله‌کشی‌های آب و فاضلاب قدیمی و ۵۶ میلیارد دلار به‌منظور نوسازی و ایجاد خطوط لوله‌کشی مدرن آب بودجه در نظر گرفته شده بود. تمامی مواردی که گفته شد تاثیر مستقیم و مهمی در کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از گرمتر شدن زمین داشتند.

طرح بازسازی زیر‌ساخت‌های بایدن در مسیر تصویب با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد. در قدم اول ترقی‌خواهان کنگره اعلام کردند در صورتی به این طرح رای موافق خواهند داد که قبل از آن طرح حمایت از خانواده آمریکایی که به موجب آن رفاه اجتماعی افزایش خواهد یافت تصویب شود. از این رو بایدن طرح مجزایی برای جایگزینی و گسترش سوخت سبز و انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر تا پایان سال ۲۰۳۰ ارائه داد که به‌دنبال اجرای این طرح، سهم آلاینده‌ها در این کشور تا ۸۰‌درصد کاهش می‌یافت.

در این طرح برای صنایع و افرادی که همچنان سوخت‌های فسیلی را می‌سوزانند و آلاینده‌ها را وارد هوا می‌کنند جریمه‌ها و مالیات‌های سنگینی در نظر گرفته شده بود. به همین دلیل جو مانچین، سناتور دموکرات ویرجینیای غربی که خود هم معدن ذغال‌سنگ دارد، هم در یکی از پالایشگاه‌های نفتی سهامدار است با این طرح مخالفت کرد و سبب عدم تصویب آن شد.

حالا بایدن برای آنکه با دست‌های خالی به گلاسکو و مجمع تغییرات اقلیمی نرود و بتواند به دنیا نشان دهد که دوران ترامپ سپری شده است و آمریکا رویکرد جدیدی نسبت به تغییرات اقلیمی دارد طرح جدیدی را با عنوان نقشه جایگزین مطرح کرده که در آن ۳۰۰ میلیارد دلار بخشودگی و معافیت‌های مالیاتی برای افرادی در نظر گرفته شده است که تولیدکننده یا مصرف‌کننده انرژی‌های بادی، خورشیدی، هسته‌ای و تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی هستند.

به علاوه در این طرح معافیت و طرح‌های تشویقی مالیاتی ۱۰ ساله برای افرادی که از خودروهای برقی به جای بنزینی استفاده می‌کنند در نظر گرفته شده است. ۱۳.۵ میلیارد دلار نیز برای ساخت جایگاه‌های شارژ خودروها اختصاص داده شده است. همچنین ۱۷.۵ میلیارد دلار برای تعمیر و بازسازی خودروهای دولتی به منظور کاهش تولید آلاینده‌ها در این طرح دیده شده است.

در پایان ۹ میلیارد دلار نیز برای گسترش شبکه توزیع برق اختصاص یافته است. یک مسئله دیگر بر سر راه بایدن این است که در صورت تصویب این طرح، جمهوری‌خواهان با استفاده از قدرت قضات محافظه‌کار، حکم لغو این طرح را اخذ کنند. با این اوصاف به نظر می‌رسد اگر بایدن نتواند مسئله تغییرات اقلیمی و نقش آمریکا در آن را به یک مسئله فراحزبی و ملی تبدیل کند، نه تنها آمریکا بلکه جهان در خطر مضاعفی قرار می‌گیرد.

تازه‌ترین تحولاتکاربران ویژه - جهانرا اینجا بخوانید.