روزنامه هفت صبح | کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هشدار داد که ممکن است این کشور در حمله‌ای پیش‌دستانه از تسلیحات هسته‌ای خود علیه دشمنانش استفاده کند. کیم ضمن تمجید از مقام‌های ارشد نظامی کره شمالی به دلیل برگزاری رژه نظامی عظیم هفته گذشته در پیونگ یانگ اعلام کرد که این کشور «اراده محکمی برای توسعه ارتش و تسلیحات هسته‌ای خود دارد تا بتواند در صورت لزوم، در جنگ پیش‌دستانه و کامل تمامی تلاش‌های خطرناک و حرکت‌های تهدید‌آمیز، از جمله تهدیدات هسته‌ای فزاینده نیروهای متخاصم را مهار و خنثی کند.»

در مبانی علوم سیاسی جنگ پیش‌دستانه به حمله یا اقدام یک کنشگر می‌گویند که به قصد از میان بردن امکان حمله قریب‌الوقوع طرف دیگر صورت می‌گیرد. این حمله که با جنگ پیشگیرانه تفاوت دارد، زمانی می‌تواند آغاز شود که یکی از طرف‌های درگیر، خطر حمله حریف را اجتناب‌ناپذیر و فوری فرض کند یا برای دستیابی به برتری راهبردی مدعی اجتناب‌ناپذیری و فوریت حمله شود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داده که کیم جونگ اون این اظهارات را در دیدار با مقام‌های نظامی این کشور مطرح کرده است. در آن رزمایش نظامی، پیونگ یانگ بزرگ‌ترین تسلیحات برنامه هسته‌ای خود از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که به طور بالقوه می‌توانند به آمریکا برسند و همچنین انواع موشک‌های سوخت جامد کوتاه بردتر را که تهدیدی فزاینده برای کره جنوبی و ژاپن به شمار می‌روند، به نمایش گذاشت.

رژه به مناسبت نودمین سالگرد ارتش کره شمالی در حالی برگزار شد که کیم در حال احیای توان هسته‌ای کشورش با هدف وادار کردن ایالات متحده به پذیرش ایده پیونگ یانگ به عنوان یک قدرت هسته‌ای و یا رفع تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی است.کیم در آن مراسم و در سخنرانی برای هزاران نفری که برای این رویداد جمع شده بودند، وعده داد که نیروهای هسته‌ای این کشور در سریع‌ترین زمان ممکن توسعه یابد و در عین حال تهدید کرد در صورتی که کره شمالی تحریک شود، از آنها استفاده خواهد کرد. او همچنین خطاب به نیروهای نظامی این کشور گفت: «در شرایطی که ما با تهدیدهای خارجی برای منافع اساسی خود روبه‌رو هستیم، هرگز خود را به صرفا محدود به توان بازدارندگی در جنگ نکنید.»

اظهارات کیم حاکی از آن بود که او به اجرای تحریک‌آمیز آزمایش‌های تسلیحاتی برای افزایش فشار بر واشنگتن و سئول ادامه خواهد داد. این در حالی است که در ماه مه یک دولت محافظه‌کار در سئول به قدرت خواهد رسید که می‌تواند مواضع سخت‌تری در قبال پیونگ یانگ اتخاذ کند چراکه سیاست‌های تعاملی مون جائه، رئیس جمهوری لیبرال فعلی کره جنوبی تقریبا از ریل خارج شده است.

کارشناسان می‌گویند تهدید کیم به استفاده از نیروهای هسته‌ای خود برای محافظت از «منافع اساسی» کشورش که به طور مبهم تعریف شده است، احتمالاً نشان‌دهنده یک دکترین هسته‌ای تشدیدکننده است که می‌تواند نگرانی بیشتری برای کره‌جنوبی، ژاپن و ایالات متحده ایجاد کند.

کره شمالی تنها در کمتر از ۵ ماهی که از آغاز سال ۲۰۲۲ گذشته ۱۳ دور پرتاب تسلیحاتی انجام داده که از آن جمله نخستین آزمایش تمام برد ICBM این کشور از سال ۲۰۱۷ بوده است. همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که کره شمالی در حال بازسازی تونل‌هایی در یک میدان آزمایش هسته‌ای است که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ برای آماده‌سازی احتمالی آزمایش انفجار هسته‌ای فعال بود.

برخی کارشناسان می‌گویند که کره شمالی ممکن است سعی کند این آزمایش را در فاصله زمانی بین مراسم تحلیف یون سوک یول، رئیس جمهور منتخب کره جنوبی در ۱۰ مه و نشست برنامه‌ریزی شده او با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در ۲۱ ماه مه انجام دهد تا تأثیر سیاسی آن را به حداکثر برساند.

در حالی که مجموعه موشک‌های ICBM کیم توجه بین‌المللی زیادی را به خود جلب کرده است، کره شمالی از سال ۲۰۱۹ همچنین در حال گسترش زرادخانه موشک‌های کوتاه برد سوخت جامد خود است که کره جنوبی را تهدید می‌کند.ناظران بر این باورند که مذاکرات بی‌نتیجه دولت دونالد ترامپ بر خشم بیشتر کره‌شمالی افزوده و پیونگ یانگ احساس کرده جز با افزایش تهدیدهای خود علیه آمریکا نمی‌تواند به آنچه می‌خواهد دست یابد.

آخرین تحولاتکاربران ویژه - جهانرا اینجا بخوانید.