روزنامه هفت صبح | آغاز عملیات استخراج از یک میدان گازی توسط یک شرکت یونانی به نمایندگی از رژیم صهونیستی، باعث شده که سیدحسن نصرالله، رهبر حزبالله لبنان در یک سخنرانی، شدیدا به اسرائیل هشدار بدهد. ماجرا مربوط به یک میدان گازی بهنام «کاریش است». اسرائیل مدعی است میدان مورد بحث که در ۸۰ کیلومتری غرب شهر حیفا قرار دارد، منطقه اقتصادی انحصاری آن کشور است و نه در آبهای مورد مناقشه با لبنان.
با این حال یک قطعنامه سازمان ملل اعلام میکند که مرزهای دریایی لبنان بر اساس نقشههای ارتش این کشور، خط ۲۹ دریایی است و به این ترتیب این میدان گازی در آبهای لبنان واقع میشود. ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ میانجیگری مذاکرات غیرمستقیم بین طرفین برای حل و فصل این مناقشه را آغاز کرد، مناقشهای که برای مدتهای طولانی مانع اکتشاف انرژی در شرق دریای مدیترانه شده است. با این حال این میانجیگری تا به حال به جایی نرسیده است.
در حالی رژیم صهیونیستی در میدان گازی کاریش فعال شده که قطعنامه ۶۴۳۳ سازمان ملل و به هرگونه واکنش و پاسخ لبنانی در تعقیب کشتی متجاوز برای دفاع از منابع این کشور در این منطقه، مشروعیت میدهد. البته روز یکشنبه هفته گذشته، کشتی تحت مالکیت شرکت یونانی انرژین که مامویت حفاری و تولید گاز برای اسرائیل را دارد، به سواحل لبنان رسید و پس از آن بود که مناقشه بالا گرفت و بیروت نسبت به هرگونه «اقدام تهاجمی» در آبهای مورد مناقشه که هر دو کشور امیدوار به توسعه انرژی دریایی آن هستند، هشدار داد. شرکت انرژین اعلام کرده که کشتی این شرکت قرار است در پاییز تولید خود را آغاز کند.
نصرالله چه گفت؟
سیدحسن نصرالله دبیر کل حزبالله شامگاه پنجشنبه در این زمینه سخنانی داشته که ترجمه آن را به نقل از خبرگزاری فارس میخوانید:
پس از ورود کشتی یونانی به میدان «کاریش»، لبنان در برابر یک مرحله جدید قرار دارد. وی با بیان اینکه مأموریت این کشتی، حفاری نیست، بلکه این کشتی برای استخراج و تولید وارد کاریش شده است.
دشمن اسرائیلی به لبنانیها و جهان میگوید که به زودی، استخراج گاز را آغاز خواهد کرد. ما در برابر یک تحول و مرحله جدید قرار داریم؛ آنچه در روزهای گذشته رخ داد، تجاوز به لبنان، تحریک، تعدی و قرار دادن لبنان در یک موضع دشوار است که باید به صورت نهایی و واضح، انتخاب خود را انجام دهد.
ما در برابر یک ثروت هنگفت قرار داریم که آن را گنج موجود در کنار خود نامیدیم. ارزش این ثروت این است که تنها امید برای حل بحرانها و نجات لبنان است. خطرات زیادی، نفت و گاز لبنان را تهدید میکند. از جمله این خطرات، باید به تلاش آمریکا و اسرائیل اشاره کرد که قصد دارند مساحت گستردهای را از آن جدا کنند؛ [منطقهای که] منابع و ثروتهای بسیاری دارد. خطر دوم هم جلوگیری از استخراج [منابع] توسط لبنان است. لبنان از استخراج نفت خود، ممنوع شده است. این مشکلی است که باید لبنانیها برای حل آن، فکری بکنند. خطر سومی که لبنان با آن مواجه است، تخلیه میادین نفتی و گازی موجود در آبهای آن توسط دشمن و سایر کشورهاست. ما زمان زیادی برای آغاز کار در میادین گازی و نفتی موجود در آبهای لبنان نداریم.
مسئله استخراج منابع نفتی لبنان از آزادسازی نوار مرزی اهمیت بیشتری دارد. هر روز تأخیر، به منزله نابودی منبع و اموال ملت لبنان است.
لبنان در این درگیری، حق و انگیزه دارد و قدرتی به نام ارتش و مقاومت در اختیار دارد. هیچ اقدامی از سوی دشمن نخواهد توانست از این سکوی شناور که نامش کشتی یونانی است، حمایت کند و نخواهد توانست از عملیات استخراج از میدان کاریش، حمایتی به عمل آورد.
مقاومت میتواند مانع از آن شود که دشمن بتواند از میدان کاریش، گاز و نفت استخراج کند. آنچه اسرائیل در هر جنگی از دست خواهد داد، بسیار بیشتر از چیزی است که لبنان از دست میدهد. مقاومت، قدرت نظامی، مالی، امنیتی، اطلاعاتی و لجستیکی در اختیار دارد. ما به تهدیدها و بزرگنماییهای دشمن، عادت داریم، ولی هر گونه اشتباهی که مرتکب شود، پیامدهای آن، موجودیتی خواهد بود، نه راهبردی. درخواست مردمی از مقاومت برای مداخله و بازداشتن دشمن در این مسئله، مایه خرسندی ماست، نه ناراحتی.
مقاومت امروز در این جنگ بر سر منابع نفت، از گزینههای موجود پیش روی ملت و حکومت لبنان است. مقاومت مقتدر نمیتواند در برابر غارت منابع لبنان دست بسته بماند و نخواهد ماند. همه گزینههای بر روی میز است. ما خواستار جنگ نیستیم، ولی از آن ترس و واهمهای نداریم، و دشمن باید این اقدامات را متوقف کند.
واکنش اسرائیل به سخنان نصرالله
خبرگزاری فارس گزارش داده که، «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به اظهارات «سید حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزبالله لبنان درخصوص برداشت گاز از میدان گازی مشترک در منطقه مورد مناقشه پاسخ داد. طبق گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» لیبرمن در این خصوص با ادعای اینکه آبهای منطقه موردمناقشه متعلق به رژیم صهیونیستی، اذعان کرد: «اسرائیل صرفاً بر اساس منافع خود و بدون در نظر گرفتن هیچ تهدیدی به تصمیمگیری [در اینباره] ادامه میدهد».


