روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بیش از ۵ دهه پیاپی است که عمرش را در جایگاه‌های مختلف سیاسی صرف کرده و پس از این‌همه سال حضور در سطح اول عرصه سیاست آمریکا، سرانجام در سال ۲۰۲۰ و طی یک رقابت سخت و نفسگیر و شانه به شانه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق و جنجالی آمریکا، خود را به کاخ سفید رساند.

بایدن در حالی پشت میز خود در اتاق بیضی نشست که اکثریت کنگره در اختیار حزب دموکرات بود. گفتنی است هر حزبی که بیش از ۲۱۸ کرسی در مجلس نمایندگان داشته باشد اکثریت این مجلس را در اختیار دارد و در مجلس کنونی از میان ۴۳۵ کرسی موجود در مجلس نمایندگان، ۲۲۴ کرسی در اختیار دموکرات‌ها و ۲۱۳ کرسی نیز در اختیار جمهوری‌خواهان بود. به‌عبارتی در مجلس نمایندگان اختلاف تعداد کرسی‌های دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به حدی بود که بایدن مشکلی برای گذراندن لوایح دولت در این مجلس نداشت.

در مجلس سنا ترکیب شانه به شانه و برابر بود و از میان ۱۰۰ کرسی موجود در مجلس ۵۰ کرسی به حزب دموکرات و ۵۰ کرسی نیز به حزب جمهوری‌خواه رسیده بود و اکثریت شکننده دموکرات‌ها در این مجلس با تکیه به تک رای کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و رئیس مجلس سنا بود که می‌توانست در مواقعی که آرا به‌صورت ۵۰-۵۰ مساوی می‌شوند یک رای تعیین‌کننده برای تصویب یا عدم تصویب لوایح و طرح‌ها صادر کند.

شاید بگویید با این اوصافی که گفته شد پیرمرد پس از این همه سال تلاش در عرصه سیاست آمریکا، در آستانه دهه نهم زندگی‌اش عاقبت بخیر شد و ضمن رسیدن به آرزوی دیرینه‌اش که همانا ورود به‌عنوان رئیس‌جمهور به کاخ سفید بود، دوران ریاست‌جمهوری آرامی را هم گذراند اما باید بگوییم بر‌خلاف تصور موجود، تمام طرح‌های بایدن با مخالفت ۱ یا ۲ سناتور دموکرات در مجلس سنا مواجه شدند و او مجبور شد پس از گذشت زمان و هدر رفتن فرصت‌های طلایی و سرنوشت‌ساز، با تلطیف و اخته کردن طرح‌هایش، آن‌ها را پیش از انتخابات کنگره به تصویب برساند. حالا هم اوضاع وخیم‌تر از پیش شده است و از هر گوشه و کناری خبرهای بد به گوش او و هم‌حزبی‌هایش می‌رسد.

تا اینجایی که آمار و ارقام نشان می‌دهند دموکرات‌ها بخت چندانی برای پیروزی در انتخابات و حفظ همین اکثریت شکننده هم ندارند و به‌طور قطع مجلس نمایندگان را واگذار می‌کنند و سرنوشت مجلس سنا هم در هاله‌ای از ابهام است. با این حساب قرار است ۲ سال باقی مانده از عمر دولت بایدن به سخت‌ترین سال‌های شغلی او بدل شود و به جنگ و نزاع با رقبای جمهوری‌خواهش در کنگره بگذرد.

از این‌رو می‌گویند اگر دموکرات‌ها انتخابات کنگره را به جمهوری‌خواهان واگذار کنند، بایدن دیگر دستاوردی نخواهد داشت که با ارائه و تکیه بر آن‌، خود را برای انتخابات ۲۰۲۴ و حضور مجدد در اتاق بیضی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا آماده کند و به احتمال زیاد از شرکت در انتخابات منصرف می‌شود. اما هنوز کار به پایان نرسیده است و ممکن است معجزه‌ای رخ دهد و حامیان خاموش و بلاتکلیف حزب دموکرات در واپسین لحظات پای کار بیایند و دولت بایدن را از سقوط و انفعال نجات دهند.

بعد ازیک ماه هجمه تبلیغاتی تمام‌عیار که از جانب هر ۲ حزب و با بهره‌گیری از فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون و تلویزیون‌های اینترنتی و تبلیغات شهری که مردم را از هر سو محاصره کردند و بر سرشان هوار شدند، هنوز افرادی وجود دارند که تصمیم قاطعانه‌ای برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نگرفته‌اند و عزمشان را برای رای به یکی از نامزدهای دموکرات یا جمهوری‌خواه جزم نکرده‌اند. در آمریکا، رای این افراد را آرای بلاتکلیف نامیده‌اند.

نظرسنجی معتبری که ۲ روز پیش و در آستانه انتخابات کنگره توسط موسسه مورنینگ کانسالت و با مشارکت پایگاه خبری پولیتیکو صورت گرفته است نشان می‌دهد که در فاصله ۲ روز مانده به انتخابات، هنوز ۱۱درصد از افرادی که برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند تصمیم قطعی خود را اتخاذ نکرده‌اند و هنوز رای‌شان، رای بلاتکلیف است. از بد حادثه بیشتر این آرای بلاتکلیف متعلق به ایالت‌های شناور است. ایالت‌های شناور، ایالت‌هایی هستند که پیروزی هیچ‌کدام از نامزدهای دموکرات یا جمهوری‌خواه، به ویژه در انتخابات ریاست‌جمهوری در آن قطعی نیست و در اصل رقابت اصلی در این ایالت‌ها در جریان است.

ایالت‌های اوهایو، آریزونا، پنسیلوانیا، ویسکانسین، فلوریدا، جورجیا، نوادا و آیوا ایالت‌های شناور اصلی آمریکا محسوب می‌شوند. البته خبر بدتر برای حزب دموکرات این است که ۸۳‌درصد آرای بلاتکلیف می‌گویند اگرچه هنوز تصمیم نگرفته‌اند که به کدام نامزد رای بدهند اما می‌دانند که کشور تحت امر دموکرات‌ها که هم دولت و هم کنگره را در اختیار داشتند در مسیر غلطی افتاده است و با همین فرمان روز به روز از مقاصد و منافع ملی آمریکایی‌ها دور و دورتر می‌شوند.

۶۲‌درصد از این افراد از عملکرد جو بایدن به عنوان‌ رئیس‌جمهور رضایت ندارند و به‌رغم حمله تروریستی یکی از هواداران ترامپ به خانه نانسی پلوسی و مجروح کردن شوهرش با پتک، ۶۰‌درصد از این افراد نیز از عملکرد نانسی پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان ناراضی‌اند. این یعنی تا اینجای کار وضعیت دموکرات‌ها در میان آرای بلاتکلیف اصلا خوب و مناسب نیست.

تنها یک خبر خوب برای حزب دموکرات وجود دارد و با اتکا بر این خبر می‌توان کمی از ترس و واهمه آن‌ها نسبت به سه‌شنبه پیش‌رو کاست. نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که عدم رضایت از عملکرد حزب دموکرات به این معنا نیست که قسمت عمده آرای بلاتکلیف به سبد جمهوری‌خواهان ریخته خواهد شد بلکه با ادامه این روند، قسمت عمده آرای بلاتکلیف سفید باقی می‌ماند و نام هیچ نامزدی روی آن نوشته نخواهد شد. ۲۵‌درصد از صاحبان آرای بلاتکلیف می‌گویند هیچ شوقی برای شرکت در انتخابات کنگره ندارند.

البته ۸‌درصد از این افراد می‌گویند با تمام قوا در انتخابات شرکت خواهند کرد. از ۶۷‌درصد باقی مانده که هنوز راجع به شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تصمیم نگرفته‌اند، ۳۸‌درصد در صورت شرکت در انتخابات به نامزد دموکرات و ۴۰‌درصد به نامزد جمهوری‌خواه رای خواهند داد و ۲۲‌درصد باقی مانده نیز هنوز تصمیم قاطعی درباره اين موضوع نگرفته‌اند اما به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند. البته باید در نظر داشت که یک‌چهارم یا به‌عبارت دیگر ۲۵‌درصد از آرای بلاتکلیف متعلق به نسل z است.

این نسل که شامل متولدین پس از ۱۹۹۷ است افرادی را در بر می‌گیرد که می‌توانند سرنوشت انتخابات ۲۰۲۴ را مشخص کنند. به علاوه ۲۲‌درصد از آرای بلاتکلیف متعلق به لاتین‌تبارها و ۱۲‌درصد نیز متعلق به سیاه‌پوست‌هاست. این اقشار با توجه به حمایت‌های بی‌شائبه دموکرات‌ها از مسائل نژادی و نیز دغدغه‌های نسل جوان به‌طور سنتی متمایل به حزب دموکرات هستند اما به‌نظر می‌آید این‌بار دموکرات‌ها بی‌گدار به آب زده‌اند و پایگاه آرای‌شان را خراب کرده‌اند. حتی اگر دموکرات‌ها انتخابات سه‌شنبه پیش‌رو را ببازند باید فکری عاجل برای جذب آرای بلاتکلیف بيانديشند و خود را برای انتخابات ۲۰۲۴ آماده کنند وگرنه ظرف ۲ سال دیگر شرایطی رقم می‌خورد که هم دولت و هم کنگره به دست جمهوری‌خواهان افتاده است.

آخرین تحولاتکاربران ویژه - جهانرا اینجا بخوانید.