روزنامه هفت صبح| تنها یک ماه پس از ورشکست شدن صرافی بزرگ FTX، رایان پیندر، دادستان کل کشور باهاما، در بیانیهای از دستگیری سم بنکمنفرید، مدیرعامل سابق این صرافی خبر داده است. درخواست این دستگیری را ایالات متحده آمریکا ارائه کرده است.
بنکمن فرید ملقببه SBF، همبنیانگذار و مدیرعامل سابق FTX است.
او که زمانی یکی از جوانترین میلیاردرهای جهانی بود؛ حالا به روایت نیویورک تایمز، کمی بعد از ساعت 18 روز دوشنبه به وقت محلی، در یک مجتمع آپارتمانی در باهاما دستگیر شده است. به گفته یکی از افراد مطلع، آقای بنکمنفرید در هنگام دستگیری با پلیس همکاری داشته و یک شب را هم در سلولی در یک بازداشتگاه پاسگاه پلیس نگهداری شده است.
سم ساکن باهاما بود. دفتر مرکزی صرافی FTX نیز در همین کشور قرار دارد. باهاما کشوری است انگلیسیزبان و شامل بیش از سه هزار جزیره بزرگ و کوچک در اقیانوس اطلس که در شرق فلوریدا آمریکا و در شمال کوبا قرار دارد. جمعیت آن حدود 400 هزار نفر است.
احتمالاً دولت واشنگتن بهزودی درخواست استرداد مدیرعامل سابق FTX را ثبت میکند. در حالیکه باهاما یک معاهده استرداد با ایالات متحده دارد، پروسه استرداد ممکن است هفتهها طول بکشد، و اگر یک متهم با این موضوع مخالفت کند، گاهی این فرآیند بسیار طولانیتر میشود.
آمریکا در روزهای اخیر اتهامات مجرمانه به بنکمنفرید وارد کرده بود. یک منبع آگاه گفته که اتهامات جنایی علیه او انواع مختلفی از کلاهبرداری در نظام حقوقی آمریکاست. همچنین اتهامات مربوط به نقض قوانین اوراق بهادار به او زده شده است. اتهام دیگری هم در مورد این صرافی و مدیران آن مطرح شده و آن دخالت در مورد رمزارز لونا است که پیش از سقوط FTX به وجود آمد و برخی دیگر را در بازار رمز ارز به خاک سیاه نشاند.
ماجرای فروپاشی FTX از ابتدای دهه دوم آبان ماه به تاریخ ایران شروع شد. در آن زمان نوعی اختلاف و کلکل بین دو صرافی بزرگ در بازار رمزارز یعنی FTX و بایننس یک راز مهم را افشا کرد. سم بنکمنفرید و همکارانش از سرمایه شخصی مشتریان این صرافی برای حمایت مالی از کسبوکار دیگرش (شرکت معاملاتی Alameda Research) استفاده کردهاند و Alameda از سرمایه مشتریان برای انجام معاملات مارجین (که نوعی از معامله ریسکی است) استفاده کرده و همین کار باعث شده است سرمایه کاربران درمعرض ازدسترفتن قرار بگیرد.
حدود یک میلیارد دلار از سرمایه کاربران نیز به کارکنان این صرافی وام داده شده بود. این موضوعات باعث شد که برخی بگویند که افتیایکس، بهاصطلاح هشت میلیارد دلار کم آورده است. این موضوع باعث کاهش ارز رمزارز FTT هم شد که توسط این صرافی منتشر شد و کمی بعد، به محض اینکه مشخص شد افتیایکس سرمایه کافی برای پرداخت پول مشتریانش را ندارد، این صرافی سریعاً تمامی عملیاتهایش را متوقف کرد اما بعد از مدتی ورشکسته شد.
ماجرای این صرافی آنقدر بزرگ بود که قرار شد سم بنکمنفرید عصر سهشنبه به وقت تهران دربرابر نمایندگان کنگره آمریکا از خود در برابر اتهاماتی که به او وارد شده است دفاع کند. گفته شده یک میلیون نفر از اقداماتی که سم در این صرافی انجام داده، ضرر کردهاند. او در هفتههای اخیر با بسیاری از رسانههای بزرگ مصاحبه کرده تا جزئیات بیشتری درباره FTX ارائه دهد. بنکمنفرید چند روز پیش گفت امیدوار است پول کافی به دست بیاورد تا سرمایه مشتریان را به آنها برگرداند و امیدوار بود که بازداشت هم نشود اما چنین نشد.
FTX یکی از خبرسازترین کسبوکارهای دنیا بود که نفوذ سیاسی قابل توجهی داشت (سم یکی از بزرگترین کمککنندگان به حزب کمونیست بود) و در برههای چند ساله باعث شد بنکمنفرید یکی از جوانترین میلیاردرهای دنیا باشد. این صرافی باعث شد که سم لقبهایی مثل سلطان یا پسر طلایی بازار رمزارز را بگیرد.
اما بعد از مدتی لقب شرور را گرفت و حالا صدها هزار شاکی دارد که از صرافی او طلبکار هستند یا رمزارز او یعنی FTT را در اختیار داشتند که حالا ارزش بسیار کمی دارد. حالا دیگر کسی نیست که او را وران بافت یا جیپی مورگان جدید بداند بلکه میگویند او برنارد میداف جدید است. بزرگترین کلاهبردار تاریخ که در مدت 15 سال، حدود 65 میلیارد دلار کلاهبرداری کرده و هنوز دارد آب خنک میخورد. سرنوشتی که احتمالا در انتظار سم نیز خواهد بود.


