روزنامه هفت صبح| هفته گذشته سه طرح عمرانی بزرگ در کشور افتتاح شد که سهم زیادی هم در خبرهای آخر هفته داشتند. پروژه‌های بیمارستان حضرت مهدی در تهران، واگذاری تعدادی از واحدهای مسکن مهر در هشتگرد و یک مدرسه 10 هزار متر‌مربعی در ساری. بیمارستان حضرت مهدی که به‌نام مهدی‌ کلینیک و ابر بیمارستان هم معرفی می‌شود، با پروژه هشتگرد یک ویژگی مشترک دارند:

هر دو بیش از یک دهه بعد از آغاز به‌کار افتتاح شدند و البته همین موضوع بحث‌هایی را هم به میان کشیده است: یک طرف این بحث‌ها هواداران دولت ایستاده‌اند که می‌گویند دولت سیزدهم پروژه‌های نیمه‌تمام را به پایان می‌رساند و سمت دیگر هم حامیان دولت قبل هستند. آنها مصرانه اعتقاد دارند بخش زیادی از این پروژه‌ها در دولت قبل ساخته شده و فقط افتتاح آن به این دولت رسیده است.

مهدی‌ کلینیک و آغاز راه 11 ساله
بیمارستان مهدی‌کلینیک بر‌اساس خواسته خانواده یک خیر به‌نام سید‌محمد گرامی ساخته شده است. آغاز این پروژه سال 90 بود که کلنگش به زمین زده شد، اما به دلایلی نامعلوم تا سال 1394 نیمه‌کاره رها ماند. کار در دولت اول روحانی و دوره ریاست علی جعفریان، رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوباره شروع شد و این‌بار سرمایه‌گذار آن از خیریه یاوران مهدی به شرکت محب سلامت مهدی تغییر داده شد. خسرو صادق‌نیت رئیس این بیمارستان سال 98 اعلام کرد که بعد از مدتی توقف پروژه مهدی‌کلینیک، در دو سال 96 تا 98 با حمایت وزارت بهداشت و وام بانک ملت پیشرفت سریع‌تری پیدا کرد. همان سال هم اعلام شد که اگر اعتبار لازم تخصیص پیدا کند، تا پایان سال پروژه به اتمام می‌رسد.

اوایل راه‌اندازی این پروژه حامیان زیادی برای حمایت از آن معرفی شدند؛ مثل شركت‌های گلستان، پردیس، هاتی‌كارا، اطلس خودرو، آسان موتور، محور ماشین، جیلیران، چین‌ران خودرو، آسان‌خودرو، شركت مهندسین مشاور گروه چهار دانشگاه علوم پزشكی تهران و وزارت بهداشت و این اواخر بنیاد مستضعفان. اینکه هرکدام از این شرکا چقدر در این سال‌ها در پروژه سهیم بودند هنوز مشخص نیست.

اولین تعداد تختخواب‌هایی که قرار بود در این بیمارستان راه‌اندازی شود 880 تخت بود که در نهایت به هزار تخت رسید. این بیمارستان ٥٢٢ تخت بستری عادی، ۲۰۴ تخت بستری ویژه، ۱۱۰ تخت بستری اورژانس و ۴۲ تخت بستری جراحی سرپایی دارد و در فضایی به وسعت 108 هزار مترمربع ساخته شده است. علاوه بر آن بیشترین تعداد تخت آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو را در اختیار دارد. علاوه بر این 380 عضو هیات علمی هم در این بیمارستان مشغول به کارند و عمل‌های جراحی مهمی مانند پیوند کبد و جراحی قاعده جمجمه هم در آن انجام می‌شود.

یکی از ماجراهایی که افتتاح این پروژه را پرسروصداتر کرد، سخنان سخنگوی دولت و توئیتی از روزنامه ایران بود؛ بهادری جهرمی گفته بود که این پروژه که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های حوزه سلامت است، بعد از 11 سال افتتاح شد و یک طرح نیمه‌کاره دیگر هم با پیگیری مستمر در دولت سیزدهم به نتیجه رسید.

روزنامه ایران هم در توئیتی نوشت که «سال 95 صداوسیما از کلان‌بیمارستان حضرت مهدی گزارشی گرفت که نشان می‌داد ساختمان نیمه‌کاره درحال خاک‌خوردن است و کبوتران در آن لانه کرده‌اند.» بعد از این توئیت بود که کیانوش جهانپور، مدیر سابق روابط عمومی وزارت بهداشت نوشت که «از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ پنج سال زمان بوده، صرفا جهت اطلاع و سربسته عرض می‌کنم روزنامه ایران به تبیین دستاوردها بپردازد خیر دنیا و آخرت را خواهد داشت وگرنه فیلم و مستند برای انتشار بسیار است…»

پروژه مسکن مهر هشتگرد و طلسمی 14 ساله
پروژه مسکن مهر هشتگرد هم از همان طرح‌هایی است که از زمان کلنگ خوردن تا تحویل بیش از یک دهه طول کشیده و در نهایت هم قرعه واگذاری بخشی از آن به‌نام دولت سیزدهم خورد. این پروژه در سال 1387 آغاز شد و سال‌های زیادی طول کشید و در بازه‌زمانی مختلف برای تحویل واحدهای آن قول‌هایی داده شد. در مجموع 48 هزار و 923 واحد مسکن مهر در این شهر وجود دارد که تعداد واحدهای باقی‌مانده به‌صورت شفاف اعلام نشده، اما به‌طور کلی کمتر از 10 هزار واحد است.

اوایل سال اعلام شد که چهار هزار واحد باقی‌مانده که تا پایان شهریور تحویل داده می‌شود. از طرف دیگر آبان امسال این عدد 7100 واحد اعلام شد که باز هم وعده تحویل تا پایان سال داده شد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه هم در سفر 18 اسفند خود به این شهر، 2200 واحد مسکن مهر و نهضت ملی مسکن را واگذار کرد و او هم وعده داد که تا پایان سال آینده باقی‌مانده واحدها واگذار می‌شوند.

بخشی از پروژه‌های مسکن مهر هشتگرد که هنوز هم مشکل آن حل نشده، پروژه ویلایی سهندسازان است که نزدیک به 10 سال است کار ساختش شروع شده ولی هنوز بلاتکلیف است. پروژه‌ای با حدود 700 خانه ۱۰۰ متری که به‌صورت سه طبقه‌ای و شبه‌ویلایی ساخته شدند. هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد بارها در سال‌های گذشته اعلام کردند خانه‌ها پیشرفت فیزیکی خوبی داشتند، اما هنوز هم خبری از آن نیست.

یک مدرسه 10 هزار متر‌مربعی در ساری
افتتاح این پروژه محل بحث نبود و خبرساز بودنش به دلیل وسعت زیاد آن است. مدرسه حیات طیبه برکت دوهزارمین مجموعه آموزشی ساخته شده توسط بنیاد برکت است و گفته می‌شود یکی از بزرگترین مجتمع‌های آموزشی کشور است و 120 میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است.

آخرین تحولاتکاربران ویژه - اقتصادیرا اینجا بخوانید.