روزنامه هفت صبح| مهمترین خبر تلویزیون در دو روز اخیر، رسانهای شدن تصمیمی است که بر اساس آن، گروههای فیلم و سریال شبکههای اصلی حذف شدهاند و مدیران آنها در چهار گروه با موضوعات تخصصی در مرکز سیمافیلم کارشان را پی میگیرند.
منظر اول| آنچه رخ داد
بر اساس تصمیم سیما فیلم، تولید سریالها در شبکهها منتفی است و همه محصولات از فیلتر این مرکز عبور خواهد کرد. پیشتر هم تلویزیون به چنین تصمیمی رسید و قدرت را از مدیران گروه فیلم و سریال شبکهها گرفت. منتها کمی بعد بخشی از اختیارات به آنها واگذار شد که به نوشته ایسنا: «در آن زمان پرهیز از موازیکاری در تصویب و نگارش فیلمنامهها، نظارت بر امور مالی تولید پروژههای نمایشی و نیازسنجی شبکهها از دلایل تمرکزگرایی در مرکز سیمافیلم عنوان شد.»
رئیس سیما فیلم عقیده دارد:« هیچگاه این ادغام بهطور کامل صورت نگرفته بود.» حالا مرکز گروه فیلم و سریال شبکهها به طور کامل از بین رفته و مهدی نقویان با دفاع از این تصمیم گفته است: «از بین بردن بروکراسی اداری اضافه، چابکسازی فرآیند تولید، مدیریت واحد پروژهها، همسانسازی قیمتها و حذف خیلی دیگر از مسائل اضافی هدف اصلی برنامهریزان است.»
منظر دوم| چه خواهد شد؟
مدیران تلویزیون همچنان با شدت و حدت دنبال تحول هستند اما حواسشان نیست که مهمترین عنصر سرگرمی یعنی سریال در دو سال اخیر پسرفت داشته است. علاوه بر تغییرات ساختاری سیما فیلم، پیشتر هم مرکز تخصصی سیمرغ با هدف ارتقای کیفی محصولات تلویزیون تاسیس شد. نمود این اتفاقات اما در شبکهها به چشم نمیآید.
چهار گروه تولیدی جدید مرکز سیما اینها هستند: تاریخی، اجتماعی، حادثهای و طنز. طی این احکام غلامرضا الماسی به سمت سرپرست گروه تولیدات تاریخی، بهرنگ ملکمحمدی به سمت سرپرست گروه تولیدات اجتماعی، مهدی خلجی به سمت سرپرست گروه تولیدات حادثهای و مسعود کریمی به سمت سرپرست گروه تولیدات طنز منصوب شدند. این تقسیمبندی احتمالا صرفا یک عنوان کلی است؛ چون نهتنها عنوانشان دقیق و اصولی نیست که هر کدام زیرشاخههای متعدد دارند. امیدواریم در عمل اتفاقی ویژه رخ دهد و خروجی گروهها مثل اسمشان واجد انتقاد نباشد!


