روزنامه هفت صبح، گروه بازار| گمرک با ابلاغ بخشنامهای شگفتانگیز تعرفه حق گمرکی واردات موبایلهای بالای 600 دلار را برای مسافران هشت درصد اعلام کرد. شرکتهایی که بهشکل تجاری موبایل وارد میکنند، طبق قانون برای وارد کردن همین گوشیها باید 15 درصد حق گمرکی بپردازند. این دو،سه خط را میتوان به زبان ساده ترجمه کرد: از این به بعد اگر در پایان سفر خارجی برای خودتان یک گوشی پرچمدار بخرید و هزینههای گمرکی آن را هم بهشکل قانونی و طبق روال هنگام ورود به کشور بپردازید، نسبت به خرید همان گوشی از بازار سود میبرید.
یک: بخشنامه گمرک در مورد تعرفه گمرکی تلفن همراه از این نظر غیرمنتظره است که چند روز پیش انجمن واردکنندگان موبایل با انتشار نامهای گلایهآمیز مدعی سوءاستفاده از رویه مسافری شده بود و خواسته بود یا منع واردات آیفون 14 برای آنها نیز برداشته شود یا هزینه واردات گوشی توسط مسافران بالا برود.
انجمن واردکنندگان وجود 120 هزار آیفون 14 در کشور را نشانه سوءاستفاده از رویه مسافری دانسته و گفته چون واردات این گوشی برای آنها ممنوع بوده، پس قطعا این گوشیها توسط مسافران به ایران رسیدهاند. انجمن واردکنندگان موبایل در بخش دیگری از نامه خود با تاکید بر اعداد و ارقامی که در صورت واردات قانونی این گوشیها نصیب دولت میشد، تلاش کرده موضوع را از زاویه دیگری بررسی کند.
دو: واردات موبایل توسط شرکتها و تجار بزرگ مستلزم پرداخت حقوق گمرکی است. اگر قیمت یک گوشی هوشمند بین 100 تا 600 دلار باشد، واردکننده در شیوه تجاری باید چهار درصد ارزش آن را بهعنوان حق گمرکی بپردازد. سود بازرگانی واردات چنین گوشیهایی در رویه تجاری صفر درنظر گرفته شده است.
مسافرانی که در بازگشت به ایران همین گوشی را همراه خودشان وارد کنند، مجبور به پرداخت هشت درصد حق گمرکی هستند. به این ترتیب جذابیت واردات گوشی زیر 600 دلار برای مسافران کاهش پیدا میکند چون به احتمال زیاد میتوانید در بازار همان گوشی را با قیمت کمتر پیدا کنید و بخرید. واردکنندهها هم تشویق میشوند روی واردات این دسته گوشیها متمرکز شوند.
سه: وضعیت واردات گوشیهای بالای 600دلار از این بهبعد کاملا متفاوت خواهد بود. اگر شرکتها که به منابع ارزی دسترسی دارند، بخواهند سراغ چنین گوشیهایی بروند باید روی همرفته 15درصد حق ورودی بدهند. در شیوه مسافری واردات همین گوشیها با تعرفه گمرکی هشت درصد انجام خواهد شد.
پس شاهد جنگ نابرابری خواهیم بود که در آن کفه ترازو بهنفع مسافران سنگین است. موبایلهای پرچمدار معمولا بالای 600دلار ارزش دارند و در سالهای اخیر، بهخصوص از وقتی کشور در تامین منابع ارزی، نیازمند صرف دقت و وسواس بیشتر است، دچار چالش میشوند. با این حال چون سود فروش این دسته گوشیها زیاد است، واردکنندهها بعضی وقتها وسوسه میشوند منابع ارزی را برای آنها خرج کنند. پس در نتیجه بیتوجهی به موبایلهای زیر 600دلار، نظم بازار بههم میخورد.
چهار: جدولها و اعداد موجود در بخشنامه جدید گمرک همچنین نشان میدهد واردات گوشیهای غیرهوشمند که به صفحهکلید فیزیکی مجهز هستند با بیشترین میزان تعرفه واردات یعنی 30درصد روبهرو است. این یکی را میتوان تصمیمی در راستای حمایت از تولید این دسته گوشیها در داخل قلمداد کرد.


