روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| در همین چند روز آخر هفته که به‌نظر می‌رسید دستگاه‌های اداری چندان فعال نباشند، سه خبر مهم شنیده شد.

ترمیم حقوق کارمندان پر
اول از خبر بد شروع می‌کنیم، خبری که برای توضیح آن باید به کمی عقب‌تر برویم. در مهرماه سال گذشته دولت لایحه‌ای را تحت‌عنوان متناسب‌سازی حقوق کارمندان دولت و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری به مجلس فرستاد. در این لایحه پیشنهاد شده بود با توجه به این‌که در قانون بودجه سقفی برای افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری در نظر گرفته شده، مجوزی برای میزانی افزایش حقوق برای آنها در اختیار دولت قرار گیرد تا در صورت صلاحدید مجلس، از ابتدای شهریورماه دریافتی کارکنان دولت مقداری افزایش پیدا کند.

این پیشنهاد در نهایت در هشتمین ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب مجلس رسید و سخنگوی شورای نگهبان، چهاردهم آبان‌ماه از تایید مصوبه مجلس درباره متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری خبر داد. براساس این مصوبه، حقوق کلیه بازنشستگان کشوری و لشکری بین ۹۰۰ تا ۲ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کرد و افزایش حقوق کارمندان دولت هم در حدود یک میلیون تومان بوده است، اما جز این مبلغ، حق اولاد کارمندان هم صددرصد بالا رفت.

حق‌اولاد سال ۱۴۰۱، ۴۱۷ هزار تومان بود که ۲‌برابر شده و به حدود ۸۴۰ هزار تومان رسید. به‌ازای همسر هم افزایش ۵۰‌درصدی لحاظ شد؛ مجموع اینها باعث شد که حقوق کارمندان دولت بین 5/2 تا ۳ میلیون تومان بیشتر شود. اما برای امسال، اتفاق دیگری رقم خورده و دو سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی، مخالفت روشن خود را با ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان اعلام کرده‌اند. رئیس سازمان برنامه و بودجه یک‌بار حدود یک ماه پیش اعلام کرد که دولت قصد افزایش حقوق کارمندان دولت در میانه سال را ندارد.

او چهارشنبه هفته گذشته هم آب پاکی را روی دست کارمندان ریخت و گفت: «معمولا تصمیم‌گیری درباره حقوق اول هر سال انجام می‌شود، چون منابع مشخصا در بودجه سالانه پیش‌بینی شده است. آنچه در بودجه امسال برای پرداخت حقوق و دستمزد داریم در همان ابتدای سال برایش تصمیم‌گیری کرده‌ایم.»

دیروز هم در خبری، اعلام شد که سازمان اداری و استخدامی، خواستار عدم تخصیص اعتبار مازاد به دستگاه‌های اجرایی برای تامین اعتبار ترمیم حقوق شده است و این یعنی پایان امید کارمندان برای ترمیم حقوق. در حالی‌که زمزمه‌هایی در مورد بررسی افزایش حداقل حقوق کارگران در جلسه پیش روی شورای‌عالی کار شنیده می‌شد، وزیر کار اعلام کرد که چنین دستور جلسه‌ای وجود ندارد.

می‌توانیم اقساط را با تاخیر بپردازیم؟
خبر دوم شاید تا اندازه‌ای خوب باشد؛ اینکه وزیر اقتصاد گفته در آینده نزدیک جریمه دیرکرد اقساط بانکی حذف می‌شود. او این حرف را از این جهت زده که بسیاری از علما جریمه دیرکرد را زیر‌مجموعه ربا می‌دانند و می‌گویند بستن جریمه به دیرکرد قرض آن را از حالت شرعی خارج می‌کند. احسان خاندوزی هم در حالی‌که تاکید می‌کرده دولت تلاش می‌کند هرچه بیشتر رضایت علما و اهل شریعت را جلب کند، توضیح داده که به‌دنبال الگوی جدید اعتبارسنجی از سوی بانک مرکزی هستند که دیگر نیازی به جریمه دیرکرد نباشد اما آیا این به معنی این است که بعد از اجرای چنین تصمیمی می‌توانیم اقساط وام‌هایمان را دیر پرداخت کنیم؟

خیلی‌ها نگران همین موضوع هستند و می‌گویند همین حالا هم بانک‌ها با چالش بازپرداخت اقساط در زمان مقرر مواجه هستند و اگر جریمه دیرکرد حذف شود این چالش جدی‌تر خواهد شد اما عده دیگری می‌گویند که میزان این جریمه و درصد آن همین حالا هم آنقدر نیست که دغدغه بانک‌ها را کاملا برطرف کند و آنقدر هم بازدارنده باشد که تاثیر خاصی روی وام‌گیرنده‌ها داشته باشد، ثانیا اگر این سیستم اعتبارسنجی که خاندوزی به آن اشاره کرده اجرا شود احتمالا دیرکرد یا عدم بازپرداخت اقساط می‌تواند مشکلات جدی دیگری برای وام‌گیرنده‌ها ایجاد کند و کاری کند که اتفاقا بیشتر از جریمه ناچیز دیرکرد موثر باشد.

ده ساله بازنشسته شوید
این جمله تا اندازه‌ای شبیه به تبلیغات صندوق‌های بیمه‌ای است که می‌خواهند شما را قانع کنند که عضو آنها شوید و با پرداخت چند سال حق بیمه خودتان را بازنشسته کنید اما اینطور نیست؛ ماجرا به خبری بر‌می‌گردد که دیروز منتشر شد و آن اجرا شدن مصوبه بازنشستگی ده ساله بود.

سابقه تصویب این مصوبه به دوسال پیش بر‌می‌گردد که طرح قانون نقل‌وانتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی در مجلس مطرح شد و در نهایت سال گذشته به تصویب نهایی رسید اما ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن به امسال افتاد. این مصوبه می‌گفت: «بازنشستگان با پرداخت حق بیمه بیشتر از پنج سال و کمتر از ۱۰ سال بیمه‌پردازی، امکان پرداخت کسری ماه‌ها و یا سنوات تا ۱۰ سال به نرخ روز برای بهره‌مندی از مزایای حقوق و یا مستمری بازنشستگی صندوق‌های بیمه‌ای را دارند.»

دیروز هم محمد‌حسن زدا، معاون اسبق بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی معنی این مصوبه را اینطور توضیح داد: «برای بازنشستگی بیمه‌شدگان با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی شرط سنی وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که مردان با ۶۰ سال سن و زنان با ۵۵ سال سن در صورت برخورداری از ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی می‌توانند با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

از طرفی افراد برای بهره‌مندی از شرایط سنی، اگر زیر ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی داشته باشند می‌توانند کسری سابقه خود را تا ۱۰ سال خریداری کنند. به طور مثال، اگر افراد ۶ سال سابقه بیمه‌پردازی دارند با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی باید چهار سال سابقه بیمه‌پردازی‌شان را خریداری کنند تا میزان سابقه آنها به ۱۰ سال برسد و با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شوند.» همه صندوق‌های بیمه‌ای شامل این طرح می‌شوند، فقط کارمندان دولت نمی‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

تازه‌ترین تحولاتکاربران ویژه - اقتصادیرا اینجا بخوانید.