روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| اردیبهشت امسال بود که خبر درخواست محرمانه وزارت امور خارجه از شورای‌عالی امنیت ملی رسانه‌ای شد. درخواستی که حاکی از آن بود تا واردات خودرو از کره‌جنوبی ممنوع شود. در واقع دو برند معروف کیا و هیوندای هدف این ماجرا قرار می‌گرفتند. دو برندی که با آغاز دوباره واردات خودرو جزو اولین‌ها برای واردات خودروها بودند؛

حتی مانور خبری بسیاری روی ورود مدل‌های مختلف کیا انجام شد. در آن زمان وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در فضای مجازی اعلام کرد فرآیند واردات خودروهای کره‌ای در حال انجام است و محدودیتی وجود ندارد‌ اما دوباره نامه‌ای محرمانه در فضای مجازی دست به‌دست می‌شود که تاریخ آن به دهم تیرماه امسال بازمی‌گردد. طبق این نامه نقل به مضمون:

«براساس مصوبه مورخ 28/1/1401 شورای‌عالی امنیت ملی، ثبت سفارش واردات خودروهای ساخت کره‌جنوبی یا نمانام (برند)های کشور کره‌جنوبی از تاریخ 1/12/1401 مجاز نیست و واردات خودروهای مذکور که قبل از تاریخ ذکر شده ثبت سفارش یا وارد شده باشند، حداکثر تا سقف 5000 (پنج هزار) خودرو با تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت مجاز است. اعتبار این مصوبه تا پایان فروردین ۱۴۰۳ است.» تاریخی که در ثبت این نامه دیده می‌شود، برای تیرماه 1402 است؛ یعنی با تکذیب وزارت صمت در اردیبهشت 1402 انگار دو ماه بعد باز این ماجرا تایید شده باشد.

رمزگشایی نامه محرمانه
واقعیت این است که هیچ مقام مسئولی این ماجرا را فعلا تایید نکرده است و از سوی دیگر واقعا هم نمی‌توان تایید کرد چنین نامه محرمانه‌ای وجود دارد یا خیر؟ اما از طریق رمزگشایی حواشی ماجرا شاید بتوان به اصل آن دست یافت. به گفته دو منبع آگاه به هفت‌صبح، واقعا از بهمن‌ماه 1401 هیچ ثبت سفارشی از سوی دو برند کیا و هیوندای انجام نشده است. هرچه بوده برای همان زمانی است که روی ورود این خودروها مانور تبلیغاتی داده می‌شد.

در واقع از بهمن 1401 تاکنون هیچ ثبت سفارشی صورت نگرفته و این شائبه وجود دارد که نکند مفاد موجود در این نامه راست باشد که هیچ ثبت سفارشی صورت نمی‌گیرد. حتی برخی منابع آگاه نام منوچهر منطقی، معاون سابق صنایع حمل و نقل وزارت صمت را می‌برند که البته 21 تیرماه از وزارت صمت رفت اما انگار او کسی است که از این ماجرا خبر داشته و سکوت کرده و اعلام مخالفت هم نکرده است. نام فرد دیگری هم در وزارت امور خارجه آورده می‌شود که در واقع پیشنهاد‌دهنده این ماجرا (ممنوعیت ورود خودروهای کره‌ای) بوده است

. البته که این گمانه‌زنی‌ها وجود دارد اما در اصل داستان نمی‌توان شک کرد و با یک حساب سرانگشتی می‌توان محاسبه کرد که ثبت سفارش جدیدی رخ نداده است و احتمالا بعد از اتمام این سفارش‌ها نباید منتظر ورود خودروی دیگری از کره بود. برخی از کارشناسان حوزه واردات خودرو هم معتقدند که نباید به این شایعات دامن زد و در آستانه ورود خودروها، اذهان را بهم ریخت اما به‌هرحال این ماجرا هم موضوع کوچكی نیست كه آيا قرار بوده فقط همین تعداد محدود واردات داشته باشیم؟

فعلا پنج برند کیا تایید استاندارد دارند
به‌هرحال هنوز تکلیف این نامه محرمانه مشخص نیست اما پنج مدل از برند کیا که توسط کوشا خودرو قبل از بهمن 1401 ثبت سفارش شده و وارد شده‌اند، از سازمان استاندارد تاییدیه گرفته‌اند.‌ آخرين خبرهای رسيده از سازمان ملي استاندارد حاكي از صدور مجوز استاندارد پنج مدل از خودروهاي وارداتي كوشا خودرو است. پس از گیر‌و‌دار‌های فراوان بالاخره اداره استاندارد کیا پگاس و سراتو را استاندارد تشخیص داد و پس از مدتی کوتاه، لطف خود را شامل حال K5، سونت و سلتوس نیز کرد.

با این حساب، تاکنون 5 محصول کیا ‌‌مناسب برای عرضه در بازار ایران تشخیص داده شده‌اند. البته که این پایان راه نیست و تازه باید این مراحل را برای رساندن خودرو به مشتری طی کنند. ارائه برگ سبز به گمرک برای ترخیص خودروها، اعلام به سازمان حمایت برای مجوز قیمت‌گذاری، تاییدیه شورای رقابت و قیمت‌گذاری، شماره‌گذاری و فرستادن به سامانه فروش مراحلی است که باید طی شود و همین از هفت‌خان رستم هم سخت‌تر است؛ اگرچه گفته می‌شود شهریور‌ماه وارداتی‌ها به خیابان می‌آیند اما هنوز همان چانگان‌های چینی هم عرضه نشده‌اند!

برای پیگیری اخباراقتصادیاینجا کلیک کنید.