اوایل روز شنبه دو کلیسای کاتولیک در میان جوامع بومی غرب کانادا در آتش سوخت.
به گزارش بی بی سی، دو کلیسای کاتالویک "سنت آن" و "چوپوکا" با فاصله یک ساعت از یکدیگر در استان بریتیش کلمبیای کانادا که ساکنین آن بومیان غرب کانادا هستند ، سوختند.
افسران آتش نشانی می گویند هر دو سازه کلیسا به شدت تخریب شده و هر دو آتش سوزی "مشکوک" بوده است.
این اتفاقها پس از کشف صدها گور بی نام و نشان در مدارس سابق شبانه روزی کانادا رخ میدهند.
این مدارس اجباری در قرن ۱۹ و ۲۰ با بودجه دولت توسط گروههای مذهبی و با هدف جذب بومیان و ادغام آنها با فرهنگ مهاجران سفید پوست شکل گرفت.
گروههای بومی خواستار جستوجوی سراسری برای یافتن گورهای بیشتر شدهاند.
در ماه می یکی از گروه های بومیان اولیه کانادا از کشف بقایای ۲۱۵ قبر بی نام و نشان مخصوص کودکان در مدرسهای در بریتیش کلمبیا خبر داد.
آنها ین قبرها را در مدرسه منطقه "کملوپس" پیدا کردند که تحت مدیریت کاتولیکهای روم (رم) در سال ۱۸۹۰ افتتاح شد و در سال ۱۹۷۸ بسته شد.
در روز پنجشنبه بومیان اولیه "کوسس" نیز از پیدا شدن ۷۵۱ قبر بی نام و نشان در یک مدرسه شبانه روزی در ساسکاچوان خبر دادند. مدرسه مسکونی بومیان اولیه نیز از سوی کلیسای کاتولیک روم اداره میشد.
بین سالهای ۱۸۶۳ تا ۱۹۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی از خانوادههایشان جدا و در مدارس شبانه روزی کانادا اسکان یافتند.
کمیسیون کانادایی در سال ۲۰۰۸ به تحقیق بر روی این سیستم آموزشی پرداخت و دریافت که بسیاری از کودکان بومی هرگز به جوامع خود بازنگشتهاند. گزارش برجسته این کمیسیون این عمل را نسل کشی فرهنگی خواهد.


