در حالی که بسیاری از سفارتخانه ها به کار خود در افغانستان پایان داده و دیپلمات های خودشان را از این کشور خارج کرده اند، سخنگوی وزارت امور خارجه هند امروز (سهشنبه) اعلام کرد، مقامات سفارت هند در کابل از جمله سفیر از افغانستان خارج میشوند. به این ترتیب تنها سه سفارتخانه در کابل باقی مانده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، "آریندام باگچی"، سخنگوی وزارت امور خارجه هند در توییتی نوشت: با توجه به شرایط و اوضاع به وجود آمده، تصمیم گرفته شد تا سفیرمان در کابل و کارمندان هندیاش فورا به هند بازگردانده شوند. بدین ترتیب تنها سفارت روسیه، چین و پاکستان در کابل باقی مانده است. اندونزی گفته است که "ماموریت کوچک دیپلماتیک" خود را در این کشور حفظ خواهد کرد هر چند سفارت خود را نیز تخلیه میکند.
روسیه پیشتر اعلام کرده بود که تنها بخشی از کارکنان سفارت خود را تخلیه میکند. دیمیتری ژیرنوف سفیر این کشور قرار است امروز بعد از ظهر با طالبان دیدار کند. سفارت چین در افغانستان در مورد برنامههای بعدی خود اظهار نظری نکرده است، اما به شهروندان محلی چین هشدار داده است که "به وضعیت امنیتی توجه زیادی داشته باشند".
رهبر حزب اسلامی افغانستان در سخنانی بر حل و فصل بحران افغانستان و مخالفت خود با جنگ در این کشور تاکید کرد.
حکمتیار: از طالبان قول گرفتهایم
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در گفتوگو با شبکه خبری المیادین اظهار کرد: ما تصمیم گرفتیم که با ملت باشیم و به شهروندان احترام بگذاریم. دولت قادر به انجام هیچگونه اقدام و یا حتی ورود به جنگ نبود. : ما برای ایجاد راه حل برای بحران افغانستان اینجا هستیم و مخالف جنگ هستیم؛ مردم موافق جنگ نیستند و آن را نمیخواهند.
حکمتیار خطاب به مردم افغانستان تاکید کرد: ما همانطور که قول داده بودیم با شما خواهیم بود. اکنون زمان دشواری برای افغانستان است، اما ما با شما هستیم. ما با افغانستان هستیم. این وضعیت زندگی در افغانستان را دشوار میکند. افغانستان به عنوان امارت اسلامی اعلام شد، اما ما از طالبان قول گرفتهایم که به هیچ کس آسیبی نرساند. نیروهای طالبان وارد کابل شدهاند و اکنون همه مسئولیتها را بر عهده دارند.
سفیر آمریکا:از افغانستان نرفتهام
سفیر آمریکا در افغانستان با انتشار پیامی تاکید کرد که بر خلاف گزارشها کابل را ترک نکرده و برای کمک به شهروندان کشورش و افغانهای در معرض خطر کار میکند.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، با ورود اولین موج از شبه نظامیان طالبان به کابل، آمریکا به طور کامل سفارتخانه خودش را در کابل تخلیه کرد و بعد "راس ویلسون"، سفیر آمریکا و تعدادی از دیپلماتهای دیگر در فرودگاه مستقر شدند و از آنجا به کارشان ادامه دادند.
راس ویلسون امروز سه شنبه با انتشار پیامی توییتری تاکید کرد: برخلاف گزارشهای نادرست، کارکنان سفارت آمریکا در کابل و من همچنان در کابل ماندهایم و با تمرکز روی کمک به ۱۰۰۰ شهروند آمریکا و افغانهای در معرض خطر کار میکنیم و همچنان در اینجا مشغولیم. تعهد ما به مردم افغانستان پای بر جاست.
درخواست جورج بوش از بایدن درباره افغانستان
به گزارش پایگاه نیویورک پست، جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در واکنش به سقوط دولت تحت حمایت واشنگتن در افغانستان، در بیانیهای گفت افغانهایی که "در معرض بیشترین خطر قرار دارند، همانهایی هستند که در خط مقدم پیشرفت در داخل این کشور بودهاند." بوش در بیانیه خود اشاره کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قول داده است تا افغانهای همکار با آمریکاییها و متحدان آن در ناتو طی دو دهه گذشته را تخلیه کند.
این رئیس جمهوری اسبق آمریکا گفت: دولت ایالات متحده این اختیار حقوقی را دارد که در وضعیت بحرانهای انسانی، موانع بروکراتیک را برای پناهجویان بردارد. و اکنون ما مسوولیت و منابع آن را داریم که عبور امن را برای آنها بدون تاخیر بروکراتیک تامین کنیم.


