یکی از منابع وزارت بهداشت افغانستان امروز جمعه اعلام کرد که تلفات دو انفجار انتحاری و تیراندازیهای خارج از فرودگاه کابل که روز پنجشنبه رخ داد، به ۱۷۰ تن رسیده است.
همچنین این انفجارهای انتحاری که داعش مسئولیت آنها را برعهده گرفته، بیش از ۱۳۳۰ زخمی هم برجای گذاشته است. پنتاگون نیز مرگ ۱۳ سرباز خود را در این حملات تروریستی تایید کرده و ۱۸ تن دیگر زخمی شدهاند.
نخستین انفجار حوالی ساعت ۱۸ به وقت محلی پنجشنبه و نزدیکی هتل "بارون" در نزدیکی محوطه فرودگاه کابل رخ داد. این هتل، از سوی مقامهای انگلیسی برای رسیدگی به امور افغانهایی که میخواهند به انگلیس بروند، مورد استفاده قرار میگرفته است. پس از این انفجار نخست، تیراندازی و در پی آن، دومین انفجار در "گیت ابی" رخ داد که یکی از ورودیهای اصلی فرودگاه است.
خبر دیگر از افغانستان اینکه به گفته یک عضو سابق نیروی تفنگداران انگلیس که در کابل برای حیوانات پناهگاه درست کرده بود، خبر داد که طالبان از خروج ۲۰۰ سگ و گربه از افغانستان در پی انفجار کابل ممانعت به عمل آورده است.
"پل فارتینگ" برای حفاظت و غذا دادن به گربهها و سگهای ولگرد در کابل پناهگاه درست کرده بود و قصد داشت تا آنها را از افغانستان خارج کند اما پس از انفجار روز پنجشنبه طالبان اجازه این کار را به او نداد. برای این منظور وی به صورت مستقیم به ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان درخواست داده و روز پنجشنبه به بی.بی.سی گفت که بدون این حیوانات، افغانستان را ترک نمیکند. او از مجاهد خواسته تا به تیمش اجازه دهد با سگها و گربهها به فرودگاه برود و در توئیتی به سخنگوی طالبان نوشت: ما یک سازمان غیردولتی هستیم که به افغانستان بر میگردیم اما حالا میخواهم همه را به صورت ایمن از کشور خارج کنم.
وی گفت: وقتی انفجار در "گیت ابی" رخ داد، ما در آن نزدیکیها بودیم و طالبان داشتند شلیک هوایی میکردند. یکی از آنها کلاشنیکفش را درست از پنجره اتوبوسی که ما به همراه زنان و کودکان سوار بودیم، داخل کرد. فارتینگ در اواسط سال ۲۰۰۰ در نیروهای مسلح انگلیس در افغانستان خدمت میکرد و بعد پناهگاه حیوانات "ناوزاد" را برای نجات سگها، میمونها و گربهها به راه انداخت. او حالا تلاش میکند تا ۱۴۰ سگ و ۶۰ گربه را به همراه کارمندان این پناهگاه از افغانستان خارج کند.
او گفته است: کاری نیست که بتوانم انجامش دهم. کارمندان به من میگویند که باید بروم. آنها به من گفتهاند هر تعداد سگ و گربه که میشود را با خودم ببرم. اما حالا دیگر نمیشود اینها را از ایستهای بازرسی طالبان رد کرد. این نیروی سابق انگلیسی گفته که بدون کارمندان و حیواناتش از افغانستان نمیرود.


