وزیر بهداشت دولت موقت طالبان، امروز (جمعه) گفت که طالبان، با عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در خصوص ارسال واکسن به افغانستان، مایل به تهیه واکسن کرونا از روسیه است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، قلندر عباد، سرپرست وزارت بهداشت طالبان تاکید کرد: هر چیزی که به مبارزه با همه‌گیری کرونا و تقویت سلامت شهروندان کمک کند، برای ما ارزش زیادی دارد. ما علاقه‌مند به دریافت واکسن از روسیه و همچنین از هر کشور دیگری هستیم که بخواهد در این زمینه به ما کمک کند.

به گفته وی، آمریکا واکسن‌های وعده داده شده در مذاکرات نهم اکتبر طالبان و آمریکا در دوحه، پایتخت قطر را در اختیار افغانستان قرار نداده است.

او در این‌باره گفت: پس از خروج نیروهای آمریکایی، محموله‌های جدید واکسن، به افغانستان تحویل داده نشد. با این وجود، ما برخی از دوزهایی را که قبلاً دریافت کرده‌بودیم، ذخیره کرده و اکنون آماده استفاده از آن‌ها هستیم. ما همچنین منتظر دریافت واکسن‌های چین هستیم که وعده داده است به عنوان کمک‌های بشردوستانه به ما اهدا کند.

عباد درباره وضعیت کرونا در افغانستان گفت: وضعیت کرونا در کشور جدی بود، میزان مرگ و میر در سه تا چهار ماه پیش، بسیار بالا بود. گسترش سویه هندی این ویروس نیز باعث نگرانی بزرگی بود. با این حال، زمانی که پروازهای مسافربری در اواسط اوت به حالت تعلیق درآمده و مرزها با کشورهای همسایه بسته شد، وضعیت عادی شد و میزان مرگ‌ومیر کاهش یافت.

سایر اخبارجهانرا از اینجا دنبال کنید.