منابع عراقی بامداد امروز یکشنبه از شنیده‌شدن صدای انفجارهای مهیب در شهر «اربیل» در منطقه کردستان عراق خبر می‌دهند.

اخبار اولیه حاکی از این است که آژیرهای خطر در نزدیکی پایگاه الحریر، فرودگاه اربیل و مجتمع صلاح الدین به صدا درآمدند چون تعدادی راکت به مجتمع زیرین در استان اربیل برخورد کرد. همچنین ۱۲ موشک به یک پایگاه نظامی در اربیل اصابت کرد

در ادامه اعلام شد هواپیماهای نظامی آمریکایی در حال پرواز در آسمان اربیل هستند و حمل ونقل غیرنظامی هوایی نیز در منطقه متوقف شده است.

کانال صابرین نیوز می‌نویسد: «در پایگاه نظامی نزدیک فرودگاه اربیل آتش سوزی شده است. آژیرهای خطر نیز در کنسولگری آمریکا در اربیل به صدا درآمد. دست‌کم ۱۴ فروند راکت ۱۲۲ میلیمتری گراد به پایگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه اربیل اصابت کرد».

رسانه‌های عراقی گزارش دادند دروازه‌های ورودی سفارت آمریکا در بغداد بسته شده و آماده باش کامل در پایگاه‌های نظامی در عراق اعلام شده است. شبکه «الجزیره» از فعال‌شدن آژیرهای خطر در منطقه سبز در بغداد و داخل سفارت آمریکا خبر داد.

همچنین نیروهای امنیتی کردستان عراق، تمام راه‌های منتهی به فرودگاه اربیل، پایگاه الحریر و مجتمع صلاح الدین را در حالت آماده باش کامل بستند.

چندمنبع ادعا کرده‌اند میان راکت‌های شلیک شده، موشک‌های بالستیک دیده شده و حداقل چهار موشک بالستیک به هدف نظامی در اربیل اصابت کرد. فیلم منتشرشده توسط منابع عراقی که لحظه انفجار کلاهک موشک بالستیک را نشان می‌دهد.

از ساختمان جدید و در حال ساخت کنسولگری آمریکا در اربیل به‌عنوان هدف حملات موشکی یاد شده اما چند منبع اعلام کردند دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل در اربیل در شمال عراق با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار گرفته‌اند.

کانال صابرین‌نیوز با انتشار ویدئویی از لحظه برخورد موشک‌ها به پایگاه نظامی اسرائیلی در اربیل، ساعت برخورد را یک و ۲۰ دقیقه صبح اعلام کرد و به‌کنایه نوشت: «به هیچ‌وجه تصادفی نیست.»

بااین‌حال شبکه کُردی «رووداو» به نقل از «امید خوشناو» فرماندار اربیل گزارش داد در حمله موشکی به اهدافی در اربیل، هیچکسی زخمی نشده است.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به این حمله نوشت: «حمله‌ای که شهر عزیز اربیل را هدف قرار داد و ساکنان آن را به وحشت انداخت، حمله‌ای به امنیت مردم ماست. ما تحولات را با رئیس دولت منطقه کردستان پیگیری کرده‌ایم و نیروهای امنیتی ما این حمله را بررسی خواهند کرد و هرگونه آسیبی به امنیت شهرهایمان و امنیت شهروندانمان را برطرف خواهیم کرد».

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به شبکه «سی‌بی‌اس» اعلام کرد: «هیچ خسارت یا تلفاتی در هیچ یک از تأسیسات دولتی آمریکا وجود ندارد. این حادثه توسط دولت عراق و دولت منطقه کردستان در حال بررسی است و شما را برای اظهار نظر به آنها ارجاع می‌دهیم. ما این حمله شرورانه و نمایش خشونت را محکوم می‌کنیم».

آخرین تحولاتجهانرا اینجا بخوانید.