ایسنا نوشت: دو مقام رسمی آگاه گفتند که مقامات دولت جو بایدن اولین دیدار حضوری خود با طالبان را پس از کشته شدن ایمن الظواهری در کابل به دست دولت آمریکا برگزار کردند.
به گزارش سیانان، دولت جو بایدن، رئیسجمهوری آمریکا برای این مذاکرات دیوید کوهن، معاون مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و تام وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان را به دوحه پایتخت قطر فرستاد. همچنین از هیئت طالبان میتوان به حضور عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات اشاره کرد.
حضور دیوید کوهن و عبدالحق وثیق در جلسه روز شنبه بیانگر تاییدی بر مسئله "ضدتروریسم" است. همچنین، کاخ سفید ماه گذشته میلادی همکاری با طالبان بر روی موضوع ضدتروریسم را "یک کار در حال پیشرفت" خوانده بود.
کوهن در این سفر توسط تام وست همراهی شد؛ نمایندهای که از زمان خروج آمریکا از افغانستان اغلب با طالبان در ارتباط بوده است.
پس از حمله پهپادی آمریکا به کابل و کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر سابق القاعده، ایالات متحده، طالبان را به "نقض آشکار توافقنامه دوحه" که توسط دولت دونالد ترامپ، رئیسجمهوری پیشین آمریکا منعقد شده بود، متهم کرد. براساس این قرارداد دولت آمریکا خاطرنشان کرده بود که اگر نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند، طالبان به تروریستها پناه نخواهد داد.
پس از این حمله پهپادی آمریکا به خانه الظواهری، مقامات آمریکایی، رهبران طالبان از شبکه حقانی را به دانستن محل الظواهری متهم کردند درحالیکه طالبان با عصبانیت چنین اقدامی را از سوی آمریکا محکوم کرد.
از آن زمان ایالات متحده به مذاکرات با طالبان از جمله جهت آزادی «مارک فریریچز» شهروند آمریکایی ادامه داده است اما مقامات رسمی آمریکا هیچ جلسه حضوری را از چند روز پیش از کشته شدن الظواهری در تاریخ ۳۱ ژوئیه برگزار نکرده بودند.


