معاون مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با هشدار نسبت به موج اول آنفلوآنزا با عنوان آنفلوآنزای ب تاکید کرد: گروههای پر خطر حتی اگر مبتلا به آنفلوآنزا شدند واکسن بزنند تا از موجهای بعدی در امان باشند.
دکتر محمود نبوی، ضمن هشدار نسبت به اپیدمی فصلی آنفلوآنزا گفت: در حال حاضر آنفلوآنزا در مرحله اپیدمی فصلی با عنوان آنفلوآنزا ب و مقداری هم اچ3ان2 قرار دارد. مهم آن است که مورد غیرعادی از این بیماری مشاهده نشده و میزان شیوع آنفلوآنزا در کشور حتی نسبت به سال قبل کمتر است.
وی ضمن تاکید بر آنکه تزریق واکسن آنفلوآنزا برای عموم ضروری نیست، افزود: مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی و بیماریهای قلبی و ریوی لازم است که نسبت به واکسیناسیون آنفلوآنزا اقدام کنند. این افراد اگر تا کنون به تزریق این واکسن اقدام نکردهاند، میتوانند با تزریق آن برای موجهای بعدی در امان باشند.
نبوی ادامه داد: معمولا در سال دو تا سه موج آنفلوآنزا را مشاهده میکنیم؛ یک موج با عنوان آ، دیگری موج اچ3ان2 و موج سوم ب است. اکنون در ایران در مرحله موج B قرار داریم و احتمالا بعد از آن موج اچ3ان2 آغاز میشود. موجهای آنفلوآنزا برحسب فصل و سال تفاوت دارند. از آنجا که کشور ما در نیمکره شمالی قرار دارد، حدود اواخر آذر ماه و اوایل دیماه که همزمان با سرد شدن هوا، موج اول آغاز و موج دوم نیز از بهمن آغاز میشود.
وی افزود: همچنین در صورتی که سرمای هوا ادامه داشته باشد، موج سوم این بیماری از فروردین ماه آغاز شده و تا زمان افزایش دما ادامه مییابد. اما مسلم آن است که سالانه حداقل دو موج آنفلوآنزا در کشور را داریم. به همین دلیل تاکید میکنم گروههای پرخطر از جمله مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی، دیابت با تزریق انسولین، برونشیت حاد، بیماران ریوی و قلبی و افرادی که از داروهای شیمی درمانی استفاده میکنند حتی اگر دچار آنفلوآنزا شدهاند، لازم است که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند تا از موجهای بعدی این بیماری در امان باشند. سایر افراد برای زدن واکسن ضرورتی ندارند و همین که بهداشت عمومی را رعایت کنند، کافی است و مشکلی پیش نمیآید.


