معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت به مباحث مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر مشاهده مواردی از ابولا در کشور پاسخ داد.
دکتر محمود نبوی در گفتوگو با ایسنا، درباره شایعات اخیر در زمینه مشاهده مواردی از ابولا در کشور و از جمله در تبریز که اخیرا در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود، گفت: به هیچ عنوان مشاهده مواردی از ابولا در کشور را تایید نمیکنم. ابولا چگونه میتواند از گینه بال زده و وارد ایران شود!
نبوی با اشاره به سفر خود به تبریز تاکید کرد: به هیچ وجه مورد ابولا در کشور و در تبریز دیده نشده، اما از آنجا که اپیدمی آنفلوآنزا در تبریز و سایر شهرها وجود دارد؛ ظاهرا در تبریز فردی که آگاهی درستی نداشته با دیدن یک مورد بیماری آنفلوانزا لباس حفاظتی کامل پوشیده و بعد از آن شایعه شده که ابولا بوده، در صورتی که چنین چیزی نیست.
وی همچنین در پاسخ به شایعاتی مبنی بر ورود میوههای آلوده به ویروس ابولا تصریح کرد: اصلا چنین چیزی نیست و این موضوع شایعه است. این شایعات همیشه وجود داشته و متاسفانه میان مردم وحشت ایجاد میکند. محال است خفاش میوهخوار روی میوهای نشسته باشد و ترشحاتش روی میوه بریزد سپس آن میوه بار کشتی شده و وارد ایران شود.
نبوی در ارزیابی وضعیت ابولا در جهان و ایران با بیان اینکه خیلی بعید است ابولا وارد ایران شود و تا به حال موردی دیده نشده، اظهار کرد: ابولا در جهان در حال فروکش کردن است. در ایران نیز ترددی به کشورهای درگیر ابولا وجود ندارد؛ زیرا اغلب کشورهایی هستند که در حال جنگ بوده و به طور عادی، برای توریسم و برای کار کسی از ایران به این کشورها سفر نمیکند. این اپیدمی در جهان نیز در حال کم شدن است.
وی در همین راستا با بیان اینکه ترس ناشی از ورود ابولا خطرسازتر است، ادامه داد: خطری که در این زمینه میتواند وجود داشته باشد این است که اگر کسی به یک بیماری جدی یا آنفلوانزا دچار شود به او بگویند ابولاست و هیچکس طرف بیمار نرفته و او از بیماری خود از بین برود یا زمانی که به بیمار بگوییم به ابولا مبتلاست و او از ترس داشتن ابولا سکته کند.


