معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: سالانه ۸۵ هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا می شوند که ۵۵ هزار نفر آنها جان خود را از دست می‌دهند.
دکتر رضا ملک‌زاده در پنجمین نشست حامیان موسسه خیریه ریحانه اردبیل گفت: آمارها نشان می‌دهد که در ۲۰ سال آینده سرطان در جهان با افزایش ۸۰ درصدی جان افراد بی‌شماری را به مخاطره می‌اندازد.
دکتر ملک‌زاده افزود: هم اکنون در جهان میزان ابتلا به سرطان ۱۸۲ نفر در ۱۰۰ هزار و در ایران ۱۳۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است که در مقام مقایسه شرایط ما آنچنان که تبلیغ می‌شود وخیم نیست اما همچنان آمار ابتلا بسیار بالاست و باید چاره اندیشی شود.
به گزارش ایسنا،معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: با تشکیل کمیته ملی کنترل سرطان در وزارت بهداشت اقدامات خوبی در سطح ملی در حال اجراست بطوریکه در چهار برنامه شامل پیشگیری از سرطان، ثبت سرطان، غربالگری برای برخی از سرطانها و درمان سرطان ، راهکارهایی پیش‌بینی شده است و بصورت تحقیقاتی و عملیاتی درحال اجراست .
وی افزود: خوشبختانه ۵۰ درصد سرطانها در کشور قابل درمان است و ۳۰ درصد قابل پیشگیری است.
دکتر ملک‌زاده تصریح کرد: شایع‌ترین سرطان در مردان در ایران سرطان معده و در زنان سرطان سینه می باشد.
وی ادامه داد: طول عمر بیشتر، تریاک، سیگار، قلیان، مصرف فست فودها، غذاهای چرب و برشته، نوشابه، مواد غذایی و آب های حاوی نتیرات و مصرف بیش از حد نمک از دیگر عوامل موثر بر شیوع سرطان هستند و در مقابل مصرف کلسیم، لبنیات، سبزیجات و گوشت سفید ماهی و سایر غذاهای دریایی می تواند در پیشگری از سرطان موثر باشد.
دکتر ملک زاده در خصوص راه اندازی مرکز تحقیقات سرطان در اردبیل گفت: با توجه به بالا بردن سرطان معده در شمال کشور و اردبیل ایجاد و راه اندازی انستیتو کانسر در این استان ضروری بوده و وزارت بهداشت حمایت های لازم را در این زمینه بعمل خواهد آورد.

سایر اخبارسلامت و زندگیرا از اینجا دنبال کنید.