حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در گفتوگویی با رادیو ملی آمریکا عنوان کرد ایران تنها «حمایت سیاسی» به حماس ارائه میکند. وزیر امورخارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ارسال تسلیحات توسط ایران به حماس را تکذیب میکند، گفت: حماس خود برای نبرد کنونی، تسلیحات کافی در اختیار دارد.
چه چیزی باعث حمایت ایران از افزایش این درگیری خواهد شد؟
ما نمیخواهیم درگیری گسترش پیدا کند. در واقع ما به همه توصیه و آنها را ترغیب میکنیم تا در اسرع وقت جنایات جنگی را کنار بگذارند. با این حال شرایط همچنان پیچیده است. برای منطقه ما تحمل اینکه هفت هزار غیرنظامی در نتیجه بمبارانهای رژیم اسرائیل کشته شدهاند، سخت است.
آیا ایران از طرفین میخواهد که از خود خویشتنداری نشان بدهند؟
آنها (حماس) برای خود تصمیمگیری میکنند. در هر لحظه هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. ما آمریکا را ترغیب میکنیم که حمایت کامل خود از رژیم اسرائیل را رها کند. مطابق با اطلاعاتی که در منطقه داریم، سیستمهای سیاسی و امنیتی اسرائیل به طور کامل از کار افتادهاند. اسرائیلیها هیچ اعتمادی به نتانیاهو و سیستم سیاسی و امنیتی وی ندارند. هماکنون تنها ماشین جنگ اسرائیل درحال فعالیت است و آن نیز توسط آمریکا هدایت و کنترل میشود. راستش را بخواهید نتانیاهو هم نقش خود را در این مسئله ایفا میکند چراکه اگر حملات و این جنگ متوقف شود، او در عرض کمتر از دو روز سقوط خواهد کرد. دو هفته پیش با برخی رهبران کشورهای منطقه، رهبران مقاومت در لبنان و همچنین گروههای فلسطینی دیدار کردم. من از نقشههای آنها متوجه شدم که انگشت آنها بر روی ماشه است. این نقشهها بسیار قویتر و عمیقتر از هر آنچه هستند که تا به حال شاهدش بودید. اگر شرایط ادامه پیدا کند و زنان و کودکان و غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری همچنان کشته شوند، هرچیزی امکانپذیر خواهد بود. به همین خاطر باور داریم که که اگر این شرایط در منطقه ادامه پیدا کند و زنان و کودکان و غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری همچنان کشته شوند، هرچیزی امکانپذیر خواهد بود. بنابراین آنها خود محاسبات در رابطه با امنیتشان را انجام میدهند و همانطور که گفتم آنها برای خود تصمیمگیری میکنند.
ولی حماس حمایت ایران از عملیات خود را انکار نکرده
ما حماس را به عنوان جنبش آزادی فلسطین در نظر داریم. آنها در حال نبرد با اشغالگران هستند و من نیز در سخنرانیام در مجمع عمومی سازمان ملل ذکر کردم که آنها براساس قوانین بینالمللی فعالیت میکنند. ایران هیچگاه موافق کشتهشدن غیرنظامیان نبوده اما ما به طور سیاسی از جنبش آزادی حمایت میکنیم تا اراضی اشغالی آزاد شوند. به همین خاطر حمایت ما تنها سیاسی است. امروز آنها موشک، راکت و پهپادهای کافی دارند و میتوانند به راحتی آنها را از هرجا تهیه کنند. آنها همه چیزهای لازم برای تولید این تسلیحات را در اختیار دارند و تمرینات خود را انجام میدهند، به همین خاطر تصمیم به آغاز این عملیات گرفتند.
نظر شما در رابطه با اشخاص به اسارت گرفته شده توسط حماس چیست
چند روز پیش با اسماعیل هنیه در دوحه دیدار کردم. وی گفت که برای نبرد نظامی با ارتش اسرائیل برای مدت طولانی آمادگی دارد. وی گفت که با اسرائیل به توافق رسیدهاند تا غیرنظامیان را از این درگیری دور نگه دارندآنها به پایگاههای نظامی یکدیگر حمله خواهند کرد. این درگیری میان نظامیان ادامه خواهد داشت و غیرنظامیان از آن خارج خواهند شد. ما گفتوگوهایی با مقامات قطری داشتیم تا زندانیان غیرنظامی آزاد شوند. من این مسئله رابا آقای اسماعیل هنیه مطرح کردم. او گفت که ما هیچ انگیزه یا دلیلی برای نگه داشتن زندانیان غیرنظامی نداریم و به محض اینکه آتشبس برقرار شود، آنها را احراز هویت کرده و با جدایی نظامیان از غیرنظامیان، آنها را آزاد میکنیم.
چرا آزادی اسرای غیرنظامی منوط به آتشبس است؟
شما میدانید که اسرائیل درحال کشتن شمار زیادی از مردم است؟ شما انتظار دارید که این افراد را آزاد کنند، دست اسرائیل را در کشتن باز کنند و دست خودشان را ببندند؟ این منطقی نیست. شما چرا با این سوال از تداوم این جنگ حمایت میکنید؟ چرا به دنبال آتشبس نیستید؟ وقتی که زمان آزادی زندانیان نظامی فرابرسد نباید فراموش کنید که شش هزار فلسطینی توسط اسرائیل اسیر هستند. درحال حاضر آنچه اهمیت دارد، آزادی کسانی است که عضو بدنه نظامی نیستند.


