در ادامه پیشروی های طالبان در بزر ترین و مهم ترین ولایات افغانستان، حالا طالبان مدعی است که قندهار، دومین شهر بزرگ افغانستان را به تصرف خود در آورده است.
به گزارش ایسنا، قندهار یکی از شهرهایی بود که طالبان در آنجا دست بالا را داشت. این شهر به لحاظ موقعیتی که در تجارت دارد هم اهمیت بسیاری دارد. در روز پنجشنبه، چندین شهر افغانستان سقوط کردند. هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان در غرب این کشور هم در روز پنجشنبه به دست طالبان افتاد.
سخنگوی طالبان میگوید که کنترل شهر قندهار در اختیار این گروه قرار گرفته است.منابع بیبیسی هم میگویند شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، هم به دست طالبان افتاده است. اما هنوز این خبر تایید نشده است. این واهمه وجود دارد که نیروهای طالبان از شمال و مناطق دیگری که به دست گرفتهاند برای براندازی حکومت مرکزی به کابل بروند. دهها هزار نفر از مردم بیپناهی که از سابقه خشونت طالبان مطلعند، برای حفظ جانشان به پایتخت گریختهاند.
سخنگوی این گروه در توییتر خود نوشته است: دومین شهر بزرگ کشور شهر قندهار هم فتح گردید. در جریان عملیات الفتح شب گذشته در شهر قندهار مقام ولایت، قومدانی امنیه و دیگر نقاط شهر از لوث دشمن مزدور پاک گردید و تحت کنترل مجاهدین درآمدند. شمار عساکر تسلیم شدند و دیگران به اسارت درآمدند. صدها اسلحه، وسائط و مهمات به دست آمد.
اهمیت قندهار چیست؟
طالبان کارشان را از قندهار آغاز کردند. از این شهر جنوبی بود که آنها در اواخر دهه نود میلادی به کل کشور لشکرکشی کردند. چند هفتهای بود که طالبان در بیرون شهر قندهار خیمه زده بودند تا بالاخره به درون شهر یورش بردند. آنها در روز چهارشنبه به زندان مرکزی قندهار حمله کردند. در روز پنجشنبه تصاویری منتشر شده بود که نشان دهنده حضور زندانیان در شهر بود. قندهار به جز اهمیت تجاری که دارد، به دلیل کشاورزی و داشتن فرودگاه بینالمللی اهمیت دارد. اهمیت غزنی هم در این است که سر راه کابل به قندهار است. به این ترتیب مسیر طالبان برای رسیدن به قلب افغانستان باز است. سفارت آمریکا در کابل میگوید خبرهایی به دست آنها رسیده که حاکی از آنکه طالبان، نیروهای ارتش افغانستان را بعد از تسلیم اعدام میکنند. وضعیت غیرنظامیان هم بهتر از این نیست. در یک ماه گذشته هزار نفر از غیرنظامیان افغانستان کشته شدهاند.
صندوق نجات کودکان، میگوید حدود ۷۲ هزار کودک از سرزمینهای شمالی به کابل رفتهاند. آنها شبها را در خیابانهای پایتخت به روز میرسانند.
آلمان تهدید کرده که اگر طالبان بر افغانستان چیره شود، کمک سالانه پانصد میلیون دلاری خود به این کشور را معلق میکند.


